Altres

 Panenka creu en l'alternativa del futbol-cultura

El "boca-orella" de les xarxes socials dóna ales a un projecte innovador

La creació de la revista Panenka ha marcat un nou model de tractament de la informació futbolística, la cultura. Aquest projecte es presenta com una alternativa a la premsa esportiva d'avui dia. Els membres del grup Panenka, César Sánchez i Toni Padilla, així ho van presentar als alumnes de Periodisme en una conferència a la UAB.

"Fer una cosa que ningú espera, en un moment que ningú espera". Aquesta és l'essència d'una publicació mensual que fuig dels interessos comercials i busca interessar-se, dins del marc futbolístic, per la vessant històrica, social i política. Ofereixen informació en reportatges extensos sense la necessitat de la immediatesa, gaudeixen de la possibilitat de tractar temes atemporals. Aquest arriscat projecte es va iniciar al juny de 2011 entre un grup de periodistes, grafistes, dissenyadors, historiadors i fotògrafs que creien en quelcom diferent al que els mitjans de masses bombardegen a diari.

És una idea distinta perquè en molts aspectes difereix del producte comercial. No hi ha una elit mandatària, l'organització empresarial és horitzontal.  No es busca el lucre econòmic. No tenen el recolzament de cap banc o caixa al darrere. D'aquesta manera també s'asseguren la plena llibertat de publicar allò que desitgen, al contrari del que passa en mitjans com el diari l'Ara, segons assegura el cap d'esports Toni Padilla. I els membres de Panenka van acordar que l'única manera de publicar allò que tenien en ment era en paper, un suport que dóna molta més força a la gran importància que rep la fotografia.

Aquesta idea de proposar la cultura futbolística i expandir-la no va ser fàcil. L'evolució de les xarxes socials als últims anys han fet possible l'expansió de innovadors treballs com aquest. La primera iniciativa per un projecte sense recolzament econòmic aliè i molts dubtes sobre la seva acceptació va ser la de promoure el primer butlletí de la revista en format PDF pel simbòlic cost d'un euro. La fantàstica resposta del públic a través de la difusió via twitter o facebook va fer possible que aquest projecte tirés endavant. El sustent econòmic de la revista va a càrrec de les subscripcions, les accions i la publicitat.

Aquesta publicitat és un model diferent al dels grans mitjans. Per la poca inversió en publicitat que es fa darrerament en paper, els membres de panenka van haver d'inventar un nou format. Aquest es basa en crear una història amb els valors de la marca que volen anunciar i acabar lligant la història amb el nom de la marca. Així han aconseguit contractes amb marques com Adidas o Nike.

A més, un any i mig després del començament d'aquesta aventura, es troben que el seu projecte és famós. Ha cridat l'atenció i són reconeguts dins el gremi per això. Per fer una aposta arriscada en un moment de crisi pel panorama periodístic. Una alternativa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario